Gamificarea: Avantaje, Dezavantaje Și Cum O Folosesc Marile Companii În Procesele Interne
În prezent, timpul este cea mai prețioasă resursă pe care orice utilizator o are. În mod natural, toate companiile, în special cazinourile, rețelele sociale și platformele de streaming vor ca tu să îți petreci cât mai mult din acel timp consumând conținutul pe care acestea îl oferă.
Și dacă nu era evident, gamificarea este una dintre cele mai eficiente modalități folosite pentru a convinge pariorii să petreacă mai mult timp online, conectați la conturile lor personale sau chiar să se simtă motivați să se întoarcă pentru a se juca mai mult.
Gamificarea Și Efectele Psihologice
Prin definiție, gamificarea este procesul prin care una sau mai multe sisteme și acțiuni sunt construite sau transformate într-o activitate care simulează ceea ce un utilizator ar face în timpul unui joc. Scopul este unul simplu: motivarea utilizatorilor să ia parte la anumite acțiuni.
Gamificarea unui proces sau a unui produs este posibilă prin adăugarea elementelor clasice de game design. Acestea pot fi recompense, competiții, un sistem de obiective, un sistem de clasament, misiuni ce trebuie îndeplinite, contoare de progres sau chiar o monedă virtuală proprie pe care utilizatorii o pot acumula în timpul pe care îl petrec online.
Dacă ne raportăm la platformele sociale, utilizatorii trebuie în permanență să fie motivați prin diferite metode. De cele mai multe ori, chiar și cele mai simple procese pe care le poți susține atunci când te afli pe platforma unui provider pot fi gamificate.
Snapchat a dovedit acest lucru cel mai bine în momentul în care a lansat funcția SnapStreaks.
Gamificarea Platformelor Sociale: SnapStreaks
Vom profita de context pentru a menționa câteva cuvinte despre SnapStreaks, celebra funcție de la Snapchat care te încurajează să trimiți în fiecare zi un Snap prietenilor tăi pentru a atinge streak-uri cât mai mari. Astfel, ești motivat zilnic să intri în aplicație, să socializezi și chiar motivat să nu pierzi progresul obținut până în acel moment.
O astfel de funcție îți impune simultan să nu îți dezamăgești prietenii cărora le trimiți zilnic snaps și să nu îi forțezi pe aceștia să își piardă numărul de zile consecutive acumulate în aplicație, dar te și încurajează să continui pentru a atinge cifre cât mai mari. Motivația crește odată cu numărul maxim de snapstreaks pe care l-ai atins, transformând pierderea acestora într-o tragedie.
Gamificarea Cazinourilor
Deși este mult mai comună în cazinourile digitale, gamificarea are și ea loc pe astfel de platforme chiar dacă vorbim deja de jocuri care în mod firesc, ar trebui să se simtă ca o experiență de joc autentică.
Cu toate acestea, operatorii de cazinouri online au reușit să introducă în jocurile pe care le oferă zilnic pe platforme, tot felul de elemente și sisteme extrase din jocurile video. Un prim exemplu ar fi împrumutarea personajelor și a firului narativ din jocurile celebre pe care acum le poți experimenta și prin intermediul unui ecran al unui joc de slot.
Dar adevărata eficiență apare acolo unde nu este neapărat vorba de jocurile propriu-zise. În realitate, gamificarea are loc în elemente mici și sisteme de recompensare construite intenționat având elemente din această sferă. De exemplu, celebra roată a norocului pe care multe cazinouri online o implementează pe platforme este o activitate introdusă de doar câțiva ani. Jucătorii sunt încurajați să ia parte la o activitate scurtă, în fiecare zi, care de obicei îi recompensează cu unul sau mai multe coduri bonus casino pe săptămână.
Sisteme de Loialitate și Monedă Internă
Sistemele de recompensare în baza loialității acumulate pe platformă, sisteme de ranking, misiuni zilnice, avataruri și insigne obținute în baza progresului sunt elemente pe care le întâlnim frecvent în jocuri video, dar care au un efect puternic asupra jucătorilor, motivându-i pe aceștia să revină tot mai frecvent pe platformă
Similar jocurilor video, anumite cazinouri au implementat chiar și un sistem de monedă virtuală proprie folosită pentru achiziționarea de produse digitale din magazinul intern al platformei. În majoritatea cazurilor este vorba de avantaje adiționale, bonusuri sau beneficii de care jucătorul se poate bucura în sesiunile de joc.
Avantajele Gamificării
Platformele sociale și cazinourile sunt cele mai bune două exemple de companii care beneficiază de pe urma gamificării deoarece ei monetizează pe baza timpului pe care utilizatorii îl petrec online.
Dar asociații studențești din România precum Gutenberg deja implementează gamificarea în procesele educaționale. Prin urmare, gamificarea oferă avantaje extinse putând fi aplicată în diferite domenii. Iată câteva dintre cele mai importante beneficii care vin la pachet odată cu transformarea activităților în jocuri motivante:
- Utilizatorii sunt mult mai atenți și implicați în activitatea lor.
- Odată gamificat, orice activitate devine distractivă sau competitivă.
- Crește retenția utilizatorilor, indiferent de industrie.
- Învățarea lucrurilor noi sau acomodarea cu noi sisteme devine mult mai simplă și intuitivă.
- Gamificarea este un proces mult mai simplu de gestionat de către administratorii unei afaceri sau platforme.
- Obiectivele sunt clare și oferă un sentiment de reușită atunci când sunt atinse.
- Gamificarea promovează și socializarea sau diferitele tipuri de competiție.
Dezavantajele Gamificării
În timp ce implementarea unui astfel de sistem ar putea aduce beneficii considerabile proceselor în care este inclusă, există și anumite dezavantaje care pot apărea și distruge calitatea rezultatelor ce se doresc a fi obținute. Conform unui studiu realizat de Ibrahim Kepceoglu, Doctor în educație, iată care sunt cele mai vizibile dezavantaje ale gamificării:
- Motivația este obținută ușor cu ajutorul gamificării, dar este și pierdută rapid dacă nu este în permanență încurajată.
- Problemele tehnologice pot pune piedici companiilor și intențiilor pe care acestea le au cu privire la dezvoltarea unui sistem gamificat.
- Un proces gamificat poate duce mult mai repede la dependență, mai ales când vorbim despre platforme sociale sau jocuri de noroc.
- Utilizatorii ajung să dezvolte așteptări destul de mari de la platforma unde sunt activi cu recurență. Absența unui sistem de gamificare mereu în schimbare duce rapid la posibile frustrări.
- Datorită sistemului foarte bine standardizat, jucătorii ar putea fi tentați să trișeze pentru a scurta timpul de joc sau obține mai multe beneficii.
În Concluzie
Gamificarea aduce beneficii nenumărate proceselor unde utilizatorii, elevii sau persoanele de orice vârstă trebuie să fie implicate activ. Le activează dopamina, îi motivează și le oferă și recompense pentru obiectivele mici pe care le ating. În general, aplicată corect, gamificarea are efecte pozitive de ambele părți, dar scăpată de sub control, nu este decât un mod prin care oamenii sunt manipulați psihologic să întrețină activități pentru mai mult timp decât ar trebui.