Turnul Eiffel, simbolul Franței, a început să fie ridicat în data de 26 ianuarie 1887 și a fost finalizată în doar doi ani, două luni și cinci zile. Maestrul din spatele acestei realizări grandioase a fost inginerul francez Alexandre Gustave Eiffel. Totuși, puțini știu că influența sa arhitectonică s-a extins și în România, marcând cu amprenta sa unele dintre construcțiile semnificative ale țării noastre.
Gustave Eiffel, unul dintre cei mai respectați arhitecți din istorie, nu s-a limitat doar la proiectarea Turnului Eiffel și a Statuii Libertății. În România, construcții mai puțin cunoscute, precum Podul de la Ungheni, hotelul Traian din Iași și cea mai mare piață agro-alimentară din Iași, au fost ridicate după planurile maestrului francez. Eiffel a pus în aplicare aceleași principii arhitectonice și în aceste locuri, creând astfel o legătură inedită între construcțiile românești și cele cunoscute la nivel mondial.
Născut la 15 decembrie 1832, în Dijon, Franța, Gustave Eiffel și-a început cariera de inginer după absolvirea Colegiului de Artă și Manufactură în 1855. Specializarea sa în construcții din metal, cu accent pe poduri, a reprezentat baza pe care și-a construit ulterior celebrele opere.
Construcția Turnului Eiffel a fost demarată în 1887 și finalizată în 1889, aducându-i lui Gustave porecla de „magicianul fierului”. Guvernul francez a fost cel care a susținut proiectul, organizând un concurs cu ocazia Expoziției Universale din 1889, având tema Revoluția Franceză. Eiffel a trimis proiectul său, un monument de aproape 300 de metri, care a stârnit scepticism și uimire. Cu toate acestea, comisia de concurs a acceptat proiectul, iar Turnul Eiffel a fost amplasat la intrarea principală a expoziție.
Ar trebui să fiu gelos pe turn. E mai celebru decât mine. (Gustave Eiffel)
Atrăgând anual 5,5 milioane de vizitatori, Turnul Eiffel se înalță la 300 de metri, variind în funcție de condițiile atmosferice. Deși a fost necesară utilizarea a peste 10.000 de tone de oțel și peste 18.000 de piese, construcția a fost finalizată în doar doi ani, cu un singur muncitor decedat în timpul lucrărilor.
Puțini știu că siguranța construcției și posibilitatea ridicării unei structuri atât de masive într-un timp record se datorează unui inginer român, Gheorghe Pănculescu. Gustave Eiffel însuși a recunoscut contribuția unei invenții inginerești a lui Pănculescu la realizarea turnului.
Astfel, povestea construcției Turnului Eiffel și legăturile sale cu România aduc în prim-plan nu doar geniul lui Gustave Eiffel, ci și contribuția inestimabilă a unui inginer român, Gheorghe Pănculescu, în realizarea acestei capodopere arhitectonice remarcabile.
Foto: Depositphotos.com