O întrebare retorică este o întrebare la care nu se așteaptă niciun răspuns. De obicei, este pusă pentru a sublinia sau pentru a introduce un subiect.
Întrebările retorice sunt o tehnică convingătoare utilă în scriere. Deoarece nu există nimeni care să răspundă la întrebare, o întrebare retorică este, de obicei, concepută pentru a vorbi direct cititorului.
Aceasta permite cititorului să facă o pauză și să se gândească la întrebare. Din acest motiv, sunt eficiente în a atrage interesul cititorului și a-l face să se gândească la propriul răspuns la întrebarea în cauză.
O întrebare retorică este o întrebare care nu se pune pentru a primi un răspuns de la public sau cititor. Uneori, o întrebare retorică va fi lăsată deschisă, dar alteori vorbitorul va continua imediat să răspundă. În ambele cazuri, nu se așteaptă niciun răspuns din partea publicului.
Întrebările retorice cu răspunsuri evidente sunt puse despre fapte bine cunoscute sau răspunsul este sugerat pe baza contextului întrebării.
„Glumești?!”
„Cine știe?!”
„Cui îi pasă?!”
„Care este sensul vieții?!”
„De ce eu?!”
Încă din secolul al V-lea î.Hr., oratorii și-au pus punctele de vedere prin punerea întrebărilor retorice ale căror răspunsuri implicite susțin în mod clar punctul lor de vedere. Acest pasaj retoric provine din discursul de imigrare al lui Obama:
„Suntem o națiune care tolerează ipocrizia unui sistem în care lucrătorii care ne culeg fructele și ne fac paturile nu au niciodată șansa de a se înțelege cu legea? Suntem o națiune care acceptă cruzimea de a smulge copiii din brațele părinților lor? Sau suntem o națiune care prețuiește familiile și lucrează pentru a le menține împreună?”
„Să te compar cu ziua de vară?” – Sonetul 18
„Dacă ne înțepați, nu sângerăm? Dacă ne gâdilăm, nu râdem? Dacă ne otrăvești, nu murim? Și dacă ne greșești, nu ne vom răzbuna?” – Negustorul de la Veneția
Întrebările retorice nu sunt o necesitate, dar pot fi valoroase. Ele pot fi utilizate în mai multe moduri diferite pentru a antrena publicul, a influența sau a convinge publicul, pentru a spori o prezentare, pentru a atrage subtil atenția sau pentru a introduce subiecte/idei. Unul dintre avantajele întrebărilor retorice este de a-i face pe ascultători să ăse gândească la anumite subiecte.
Foto: Pexels.com