Păpușa Barbie este de departe cea mai cunoscută jucărie din lume. De-a lungul timpului, au fost vândute peste un miliard de păpuși în mai bine de 140 de țări. Istoria Barbie este una îndelungată, păpușa fiind lansată oficial în anul 1959, iar de atunci a iscat tot felul de controverse.
Păpușa Barbie a apărut pentru prima dată în anul 1952, în Germania, și reprezenta un personaj din desene animate. Primul model s-a numit Lili și era destinată adulților, fiind o păpușă-prostituată. Jucăria a fost îndrăgită atât de adulți, cât și de copii. În anul 1956, Ruth Handler împreună cu fiica ei Barbara se aflau într-o vacanță în Elveția. Femeia a achiziționat trei păpuși Lilli pentru fetița ei și le-a adus în California. Trei ani de zile mai târziu, în data de 9 martie 1959, la American International Toy Fair din New York, a fost prezentată versiunea americană a păpușii germane.
Păpușa a fost creată de compania americană de jucării Mattel, Inc., deținută de Ruth Handler și soțul ei Elliot Handler. Cei doi au observat că fiica lor, Barbara, se juca adesea cu păpușile Lili într-un mod creativ, dându-le roluri de adulți și imaginându-și viitoarele lor cariere.
Drept urmare, Ruth Handler a avut ideea de a crea o păpușă care să arate ca o femeie tânără, modernă, să aibă posibilitatea să-și schimbe hainele și să se implice în diverse activități. Denumirea jucăriei, „Barbie”, a provenit de la numele fiicei lor, Barbara.
Lansarea acesteia a stârnit interesul publicului și, de-a lungul timpului, a devenit un fenomen global. În timp, păpușa Barbie a devenit un simbol al modului de viață american, reprezentând aspirația către succes, frumusețe și stil. În decursul anilor, jucăria a fost prezentată ca având tot felul de cariere, de la model, stewardesă, doctoriță, avocată, până la astronaută și multe altele, încurajând astfel copiii să-și imagineze că pot fi orice își doresc în viață.
Barbie a avut parte de diverse evoluții și transformări pentru a acoperi diferite etnii și culturi, astfel încât nimeni să nu se simtă ofensat. De asemenea, seria „Barbie Collector” a inclus păpuși ce reprezentau diferite vedete sau personaje de film.
De-a lungul timpului, Barbie a fost și subiectul unor critici, cea mai frecventă fiind cea legată de faptul că promovează o imagine nerealistă cu privire la aspectul fizic al unei femei, în special dimensiunea taliei și forma corpului. Ca urmare, compania Mattel a încercat să împace pe toată lumea și a creat o gamă mai diversificată de păpuși, care să reflecte mai bine realitatea și să promoveze o imagine corporală pozitivă.