Masca funerară care l-a fascinat pe Nicolae Ceaușescu. Dictatorul a vrut neapărat să o țină în casă!
Istoria ne ține la curent cu ceea ce s-a întâmplat în trecut și ne ajută să înțelegem rădăcinile din care ne tragem. Multe evenimente au rămas uitate în negura timpului, în schimb altele sunt scoase la suprafață de arheologi. Așa este și cazul unui artefact, găsit în anul 1973, care l-a fascinat și pe Nicolae Ceaușescu. Obiectul ritualic a fost recuperat din casa liderului comunist, după anul 1989.
Masca de bronz de la Buridava
În anul 1973, o masca de bronz fascinantă a fost dezvăluită lumii în cadrul unui sanctuar cu trei încăperi subterane notate ca 2, 3 și 4 de către cercetători. Camerele aveau temeliile săpate în stâncă și erau susținute de trei coloane din lemn. Mai specific, această remarcabilă piesă a fost descoperită în încăperea cu numărul 3, fiind plasată cu grijă pe peretele vestic al complexului.
Din păcate, sanctuarul a căzut pradă unui devastator incendiu care a distrus atât locuințele de pe colină, cât și cele de pe terase. În cursul cercetărilor efectuate în una dintre aceste încăperi, au fost găsite două monede din perioada primului împărat roman, Octavian Augustus. Acest detaliu arată că incendiul a avut loc în timpul domniei acestui împărat, moment în care a fost creată și masca de bronz.
La situl arheologic Buridava din Ocnele Mari, județul Vâlcea, a fost găsită o masca, care datează din secolul I î. de Hr. Acestui artefact îi lipsește partea toracică care se conecta la gât. În contextul măștilor funerare antice, majoritatea dintre ele aveau rolul de a proteja capul și pieptul defunctului și prezenta o reprezentare glorificată a acestuia, asigurându-se astfel că va avea capacitatea de a auzi, vedea și vorbi în viața de apoi.
Acest artefact a fost creat dintr-o singură foaie de bronz cu o grosime de 1,5 mm, prin tehnica „au repoussé,” în care placa de bronz a fost tăiată și apoi delicat modelată prin bătăi cu ciocanul. Aspectul feței este extrem de expresiv: bărbia este rotundă și accentuată, nasul este definit prin linii drepte și precise, iar nările sunt sugerate în mod subtil, având baza nasului perfect dreaptă. Gura este sculptată prin împingerea bronzului din interior și este marcată printr-o linie orizontală. Buzele sunt ușor reliefate și strânse, evidențiind subtil gropițele laterale. Ochii sunt adânciți în orbite, iar sprâncenele sunt exagerat de accentuate prin tăieturi longitudinale, asemănându-se cu tăietura verticală de pe bărbie. Gâtul acestei piese are o lungime de 3,3 cm, cu marginile îndreptate către exterior. Fruntea este lată, iar părul este reprezentat prin șase bucle, într-un stil elenistic-roman. Urechile sunt redate cu atenție prin modelare și netezire. Piesa strălucește cu o patină nobilă de culoare verde-albăstruie.
Această mască este rezultatul muncii unui atelier local și se deosebește de o mască mortuară, cum se găsește în civilizația greacă. Cel mai probabil, această piesă reprezintă o divinitate a războiului, similară cu zeul Ares-Marte din mitologia greacă și romană. Nu poate fi considerată un portret, ci mai degrabă o operă de artă religioasă de origine geto-dacică. Ea ilustrează o divinitate bărbătească în plină tinerețe și putere, asociată cu războiul.
Nicolae Ceaușescu era recunoscut pentru pasiunea sa pentru colecționarea de obiecte strălucitoare și unice. Prin urmare, imediat ce a pus ochii pe masca descoperită, a decis să o confiște. Această piesă a fost considerată ca facând parte din tezaurul național și a intrat în vila dictatorului în 1978, rămânând acolo până la Revoluție.
Foto: ziarulnatiunea.ro