Mașinile Dacia, o istorie neterminată

de: Catinca Andrusca
02 08. 2022
depositphotos_504784476-stock-photo-bucharest-romania-june-2021-old

În perioada 17-23 octombrie 2022, Dacia va lansa primul model hibrid, mai exact varianta E-tech a Daciei Jogger, la Salonul Auto din Paris, conform arenait.ro. Mașina cunoscută de toți românii are o istorie care începe din anii 60 și continuă până în ziua de astăzi.

Cum a luat naștere Dacia?

După cel de-al Doilea Război Mondial, au existat câteva țări care au ajuns „state comuniste”, printre acestea numărându-se și România începând cu 1947. Fiecare țară comunistă avea propria marcă de mașini, așa că liderul politic Nicolae Ceaușescu vine cu propunerea de a organiza o licitație la Poiana Brașov în 1966. Acolo au venit reprezentanți ai Renault, Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, și DKW, alături de una sau două automobile, cu scopul de a le testa și a vedea, ulterior, care dintre acestea va câștiga și va intra în producție. Licitația a fost câștigată de Renault, urmând ca firma să trimită, pentru început, piese complexe din Franța la Colibași sau Mioveniul de astăzi, unde inginerii români au continuat să construiască restul pieselor și apoi să le asambleze.

Prima mașină a fost Dacia 1100, care se afla sub licența Renault R8 și a apărut pe piață pe datade 20 august 1968, conform renaultgroup.com. Nicolae Ceaușescu a fost nemulțumit de ea, spunând că era „prea luxoasă pentru idioți”. După ce s-au scos scaunele încălzite, radioul și oglinzile laterale, s-a construit prototipul unei Dacia și i-a fost oferită cadou liderului României, urmând apoi să fie pusă la vânzare înainte de termenul inițial. În total, au fost construite 37.000 de mașini Dacia 1100.

Succesoarea Daciei 1100 a fost Dacia 1300, de data aceasta sub licența Renault R12. Primul model ieșea pe piață în 1969. Mașina a avut atât de multe modificări, încât fabricarea ei s-a întins din 1968 și s-a terminat în 2004, fiecare ediție având alte dotări și motoare. Dacia 1300 a fost un succes în rândul publicului român și nu numai, iar de aceea au început exporturile în țările vecine.

În perioada comunismului,  inginerii s-au bazat pe mai multe prototipuri ale acestui model și astfel au apărut Dacia 1300 break, pick-up și sport. Bazat pe acest model a apărut în 1975 Dacia 1302, acesta fiind și primul vehicul utilitar.  În anii ’80, au apărut Dacia 1310, care era o mașină sport și Dacia 1320, care nu s-a bucurat de prea mult succes, cu doar 2500 de vehicule vândute.

Dacia, în perioada post-comunistă

În anul 1991, a fost lansată Dacia 1325 Liberta, care era considerată o extindere a Daciei 1320. Deși aceasta era un „simbol” al libertății abia instaurate după căderea comunismului, această mașină s-a fabricat în doar 5,200 de modele până în 1996. În 2004, grupul Renault a cumpărat acțiuni ale Daciei și astfel a apărut pe piață Dacia Loganul, ce conține piese de la Renault.

Dacia Liberta

Povestea firmei de mașini românești nu este aproape de final, ea mereu aflându-se în continuă evoluție, începând cu lansarea noului model hibrid în toamna anului 2022.

Foto: Depositphotos.com