Ambulanțele, mașinile de poliție și cele de pompieri par a fi privilegiate în trafic, întrucât, spre deosebire de ceilalți participanți, au prioritate de trecere indiferent de semnele de circulație și nu au impusă o limită de viteză. Poate, însă, șoferul unei ambulanțe să primească amendă de viteză?
În România, șoferul unei ambulanțe nu poate primi amendă pentru depășirea limitei de viteză, dacă se află într-o intervenție de urgență și are semnalele sonore și luminoase pornite. Totuși, la noi în țară, oamenii legii au dreptul de a opri orice ambulanță, chiar dacă aceasta se află în misiune.
Mai multe cazuri în care polițiștii au oprit ambulanțe aflate în misiune au fost semnalate în ultimii ani în România. Întrucât cei care au avut de suferit au fost pacienții transportați în regim de urgență, șoferii mașinilor de salvare au cerut să nu mai poată fi opriți de brigada de circulație. Președintele Federației Naționale Sindicale Ambulanța a afirmat în urmă cu câțiva ani că șoferii mașinilor de salvare sunt testați la intrarea în serviciu și că verificarea în trafic de către agenții de circulație reprezintă un abuz. În zadar însă, căci Codul Rutier nu s-a schimbat.
De ce taxiurile sunt galbene? De unde vine denumirea de „taxi”?
Conducătorul auto al unei ambulanțe se supune acelorași reguli de circulație din Codul Rutier ca și restul șoferilor, doar dacă mașina nu se află într-o intervenție. În același fel se aplică legea în majoritatea statelor din Uniunea Europeană.
Cum era prima ambulanță?
Cele mai vechi ambulanțe erau, de fapt, niște căruțe simple, cu două roți, folosite pentru a transporta soldați răniți sau victimele de război care nu puteau să meargă singure. Cuvântul „ambulanță” provine de la cuvântul latin „ambulare”, care înseamnă „să meargă sau să se miște”.
De ce avioanele comerciale nu au parașute pentru pasageri?
Primele ambulanțe, utilizate în mod special pentru a transporta pacienții într-o unitate medicală, au apărut la sfârșitul anilor 1700 în Franța. Cel care a pus bazele acestui sistem a fost Dominique-Jean Larrey, chirurg-șef al armatei lui Napoleon. Larrey a remarcat că a durat aproape o zi întreagă pentru ca soldații răniți să fie duși la spitale de pe câmpul de luptă și că majoritatea au murit din „lipsă de asistență”. Pentru a oferi un ajutor mai rapid și pentru a asigura transportul, Larrey a proiectat o căruță trasă de cai, echipată cu un ofițer medical ajutat de un asistent și cu spațiu suficient pentru a transporta cât mai mulți răniți.