Podul de la Negoiești, povestea singurului pod construit de Ștefan cel Mare care există și este funcțional și azi

18.07.2024
Podul de la Negoiești, povestea singurului pod construit de Ștefan cel Mare care există și este funcțional și azi

Au trecut mai bine de 500 de ani de când domnitorul Ștefan cel Mare a condus cu mână de fier destinele Moldovei. Ștefan cel Mare a avut cea mai lungă domnie din perioada medievală din Țările Române. În cei 47 de ani în care s-a aflat la conducerea Moldovei domnitorul a purtat zeci de războaie, dar s-a ocupat și de administrația moldavă. Ba mai mult, a construit poduri și trecători iar unul dintre ele este folosit și astăzi.

Unde se află podul lui Ștefan cel Mare, funcțional și astăzi?

Pe drumul dintre Onești și Adjud, la kilometrul 24, se află podul lui Ștefan cel Mare din satul Negoiești. Podul este localizat pe partea stângă, după traversarea căii ferate, în valea pârâului Gârbovana, afluent pe dreapta al râului Trotuș, într-un decor parcă desprins din povești.

Construcția are o boltă în stil moldovenesc și la vremea lui era ceva foarte inovativ, cu atât mai mult cu cât în acele vremuri se construiau poduri din bârne. Doctorul Constantin I. Istrati, cercetând podul în anul 1904, în studiul ,,Biserica şi podul de la Borzeşti” nota: „podul este construit din piatră cu mortar gros (realizat din var şi albuş de ou potrivit legendei), bolta, de asemenea, construită cu bolovani rotunzi, iar capetele bolţii care se văd sunt lucrate gros tot din bolovani rotunzi”.

Ştefan cel Mare a înălțat acest pod pentru a face o punte de legătură între pădurea de dincolo de pârâul Gârbovana, unde își antrena ostașii, și refugiul religios al bisericii din Borzești. Totodată, pe acest pod, voievodul își supraveghea și transporturile de sare de pe Valea Trotușului.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial (1939-1945), pe podul lui Ştefan cel Mare au trecut tancurile militare, apoi în vremea regimului comunist de-a lungul podului au fost transportate cantități foarte mari de petrol din zona Moinești, cu utilaje industriale grele, care făceau „naveta” între Ploiești şi zona petrolieră Moineşti.

Podul cu lungimea de 14 m, lăţimea de 8 m și înălţimea de 11 m este funcțional și astăzi.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
De ce unirea înfăptuită de Mihai Viteazul nu a fost, de fapt, o unire în adevăratul sens al cuvântului?
De ce unirea înfăptuită de Mihai Viteazul nu a fost, de fapt, o unire în adevăratul sens al cuvântului?
În cărțile de istorie românești stă scris că Mihai Viteazul este domnitorul care a realizat prima unire a celor trei principate: Transilvania, Moldova și Țara Românească. Evenimentul avea... citește tot
Aur și nu prea! Cât aur conține o medalie olimpică de la Paris și cât valorează? O medalie de bronz valorează 12 dolari
Aur și nu prea! Cât aur conține o medalie olimpică de la Paris și cât valorează? O medalie de bronz valorează 12 dolari
329 de sportivi au fost premiați cu medalia de aur la Jocurile Olimpice de la Paris. România s-a clasat pe poziția numărul 23 în clasamentul pe țări cu 3 medalii de aur obținute. 12 sportivi... citește tot
Ciolacu a luat BAC-ul cu 7.03. Cine câștigă alegerile prezidențiale doar după nota de la BAC?
Ciolacu a luat BAC-ul cu 7.03. Cine câștigă alegerile prezidențiale doar după nota de la BAC?
Întrebat în cadrul unei conferințe de presă ce notă a luat la Bacalaureat, Marcel Ciolacu a afirmat că nu-și amintește. O zi mai târziu, premierul a transmis printr-un mesaj video pe Tik Tok... citește tot