Cum să faci un circuit pe acoperișul unei clădiri? Ei bine, acum aproape 100 de ani, italienii de la FIAT s-au gândit să testeze mașinile pe care le produc chiar pe acoperișul fabricii Fiat Lingotto din Torino. Un proiect futurist la care au lucrat mii de oameni, dar rezultatele au fost pe măsură. Și astăzi se vorbește despre felul în care automobilele FIAT erau testate la zeci de metri deasupra solului.
Construită între 1916 și 1923, clădirea fabricii Lingotto (toată din beton armat) a fost ideea inginerului italian Giacomo Mattè-Trucco. În acele timpuri, era cea mai mare uzină din lume. Ideea realizării unei piste i-a aparținut lui Giovanni Agnelli, CEO-ul Fiat, după o vizită la fabrica Ford din Detroit.
Fabrica a fost construită cu o rampă spiralată astfel încât automobilele să poată fi conduse la fiecare etaj, pe măsură ce se deplasau de-a lungul diferitelor etape de producție. După ce erau testate, acestea puteau fi coborâte pentru a fi expuse în showroom-uri.
Circuitul a fost construit în anul 1927 și folosit între anii 1928 și 1939 și automobilele puteau rula cu viteze de până la 90 km/h. Parapetul protector are o înălțime de un metru și jumătate.
Uzina Lingotto a fost închisă definitiv în anul 1982, iar arhitectul Renzo Piano a transformat colosul industrial în centru de conferinte, teatru si concerte. Astăzi, pista poate fi vizitată de public. Din păcate, nimeni nu mai are voie să conducă pe pista cu pricina.
FIAT, care este un acronim de patru litere pentru Fabbrica Italiana di Automobili Torino a luat naștere în 1899. Bazele companiei au fost puse de Giovanni Agnelli și alți asociați de-ai săi. De-a lungul timpului, compania italiană a produs peste 1,5 miliarde de automobile. Astăzi, grupul operează în 61 de țări prin intermediul a 1.063 de companii cu peste 250.000 de angajați.