Începem rugăciunea „Crezul” cu „Cred”. Acest lucru se datorează faptului că esența convingerilor noastre religioase nu depinde de experiențele exterioare, ci de acceptarea noastră a adevărurilor date de Dumnezeu.
Cu siguranță nu se pot dovedi adevăruri ale lumii spirituale prin experimente de laborator. Aceste adevăruri aparțin sferei experienței religioase personale. Cu cât o persoană crește mai mult în viața spirituală, cu atât mai mult se roagă, se gândește la Dumnezeu, cu cât se dezvoltă mai mult experiența sa spirituală interioară, cu atât adevărurile religioase îi devin mai clare. În acest mod, credința devine pentru el un subiect al experienței personale.
Credem că Dumnezeu este o plinătate a perfecțiunii; credem că El este un spirit perfect, atemporal, fără început, atotputernic și atotînțelept. Dumnezeu este peste tot, vede totul și știe dinainte când se va întâmpla ceva.
El este bun peste măsură, drept și sfânt. Nu are nevoie de nimic și este motivul pentru tot ceea ce există.
Credem că Dumnezeu este unul în Esență și Treime în Persoane (adică singurul Dumnezeu adevărat ne-a apărut ca Tată, Fiu și Duh Sfânt).
Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt Treimea, una în esență și indivizibilă. Tatăl nu se naște și nu provine din ceilalți. Fiul pre-veșnic s-a născut din Tatăl și Duhul Sfânt provine veșnic de la Tatăl.
Credem că toate Persoanele Sfintei Treimi sunt în mod egal în perfecțiunea divină, măreția, puterea și gloria. Adică, credem că Tatăl este Dumnezeu adevărat și perfect, Fiul este Dumnezeu adevărat și perfect și, Duhul Sfânt este Dumnezeu adevărat și perfect. Prin urmare, în rugăciuni, glorificăm simultan pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt ca un singur Dumnezeu.
Crezul
Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul,
Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor.
Și întru Unul Domn Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu,
Unul-Născut, Carele din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii.
Lumină din Lumină,
Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iară nu făcut;
Cel de o ființă cu Tatăl, prin Carele toate s-au făcut;
Carele pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire
S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioară,
Și S-a făcut om;
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat;
Și a înviat a treia zi, după Scripturi;
Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui;
Și iarăși va să vină cu slava, să judece viii și morții,
A cărui împărație nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul,
Carele de la Tatăl purcede, Cela ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit,
Carele a grăit prin prooroci.
Întru Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserica;
Mărturisesc Un Botez, spre iertarea păcatelor;
Aștept învierea morților;
Și viața veacului ce va să vie.
Amin!
Crezul este o rugăciune foarte importantă în ritualul botezului ortodox. Tocmai de aceea, nașul sau nașa (cel care botează copilul) are misiunea de a spune rugăciunea în biserică. De asemenea, la Sfânta Liturghie, credincioșii rostesc rugăciunea „Crezul” pentru a reînnoi făgăduința făcută la botez și, mai mult de atât, învață tainele credinței.
Foto: Pexels.com