Secretul chelnerilor! De ce ospătarii nu-ți lasă meniul pe masă după ce îți iau comanda?

de: Sorin Florea
12 01. 2022
meniu
Secretul chelnerilor! De ce ospatarii nu-ti lasa meniul pe masa dupa ce iti iau comanda?

Mulți dintre noi au fost cel puțin o dată la un restaurant pentru a se delecta cu un preparat culinar ori, pentru a savura o cafea sau un suc. De cele mai multe ori, chelnerul vine și le oferă clienților meniul, însă după plasarea comenzii acesta le ia cărticica cu produse și prețuri. De ce oare se întâmplă acest lucru?

De ce nu lasă chelnerii meniul pe masa clienților?

Meniurile restaurantelor, în special ale celor de lux, sunt laminate. Paginile cu produse din interior se modifică, de obicei, în funcție de preparatele produse, la o anumită perioadă de timp. Așadar, ceea ce se servește în sezonul rece este posibil să nu se mai regăsească pe timpul verii. Drept urmare, meniul trebuie modificat, iar acest lucru costă, de cele mai multe ori, bani în plus. Astfel că meniurile sunt un bun destul de prețios în cadrul unui restaurant.

De exemplu, la un restaurant cu 60 de locuri există 35 de meniuri. După ce clientul plasează comanda, chelnerul ridică meniul de pe masă din mai multe motive. În primul rând pentru a oferi mai mult spațiu persoanelor de la masă, iar în al doilea rând pentru a putea să ofere meniul și altor clienți. Totodată, cu acest mic truc, ospătarii pot ține mai ușor evidența comenzilor luate. Trebuie specificat că oricând clienții pot cere din nou meniul pentru a solicita noi produse.

N-ai meniu, nu știi prețul

Totuși, mulți oameni sunt de părere că această practică este o dorință a proprietarilor de restaurante pentru a primi comenzi mai valoroase. Fără un meniu la dispoziție, oaspetele unității nu va putea ști cu exactitate prețurile.

Acest obicei s-a împământenit și mai mult în perioada Covid, fiindcă se dorea ca oaspeții să interacționeze cât mai puțin cu meniul restaurantelor.

La restaurantele de lux lucrurile sunt un pic mai complicate, în sensul că există un șef de local, care supraveghează toată activitatea chelnerilor și nu numai. După ce clienții s-au așezat la masă ospătarul vine imediat cu meniul, iar după plasarea comenzii acesta este luat de la masă pentru a avea mai mult spațiu pentru farfurii, pahare, sticle etc.

De obicei, chelnerul mai revine la masă respectivă de două, trei ori pentru a vedea dacă mai este nevoie de ceva. Aceasta este o practică comună și se știe că amabilitatea duce, de cele mai multe ori,  la un bacșiș mai mare.

De ce se lasă bacșiș la chelneri?

  • De multe ori, bacșișul nu este pentru chelner (sunt restaurante unde bacșișul se împarte cu toți membrii localului), ci clientul recompensează calitatea serviciilor. Astfel, dacă a fost mulțumit de mâncare, de servire și de locație va lăsa ceva bani în plus la nota de plată.
  • Bacșișul nu este de ieri de azi pe acest pământ și este o adevărată tradiție ca un client mulțumit să lase bacșiș. În fond, nu este o surpriză care vine la finalul unei mese, iar clienții știu de la început că vor fi nevoiți să plătească extra.
  • Suma de bani oferită peste plata cuvenită este și gest pentru salariile mici pe care le încasează chelnerii. Mulți dintre cei care servesc la restaurante sau taverne au fie salariul minim pe cartea de muncă, fie sunt angajați la negru.
  • Bacșișul nu va face decât să-i motiveze pe chelneri. Astfel, dacă un client mulțumit oferă un bacșiș gras, sunt șanse mare ca chelnerii să aibă și mai mult chef de muncă și să fie și mai atenți cu cei pe care-i servesc.
  • În cazul în care clientul va lăsa un bacșiș frumos, acesta are siguranță că va fi servit la fel de atent și data viitoare când va veni să mănânce în locația respectivă. În fond, când a făcut rău o atenție materială?

Foto: Pexels.com