Linia de metrou din București a început să fie construită în anul 1970. Rețeaua subterană de cale ferată a fost dezvoltată în anii care au urmat, ajungând ca aceasta să dețină 4% din lungimea de transport public a Capitalei și circa 20% din volumul total al călătorilor. Potrivit datelor oficiale, în anul 2019, metroul a transportat puțin peste 90 de milioane de pasageri.
În București există mai multe stații de metrou, însă cea din Titan este cu adevărat impresionantă. Construcția a început să fie realizată în anul 1977, proiectanții și inginerii lucrând foarte mult la acest plan, zona fiind una specială.
Elena și Nicolae Ceaușescu au fost de acord cu proiectul pus pe foaie de arhitecți și s-a trecut efectiv la treabă. Trebuie precizat că nimic nu era construit, în București, fără aprobarea liderilor comuniști în prealabil. Un exemplu în acest fel, a fost stația de metrou de la Piața Romană, refuzată de tovarășa Elena, sau chiar linia de metrou din Drumul Taberei, blocată de fostul președinte al țării.
Oamenii care circulă cu metroul în București și au ajuns la stația din Titan au putut observa măreția și grandoarea aceste acestui loc. Stația este unică în Capitală, neavând piloni de susținere, tavanul fiind un arc de cerc perfect.
Tehnica folosită pentru realizarea construcției stației a fost o soluţie de pionierat pentru anii ‘70, fiind utilizată în România pentru prima dată la acest proiect. Este vorba despre îngheţarea solului. Pământul din această zonă, de sub parcul IOR, a fost transformat în permafrost timp de 90 de zile, prin injectarea de azot lichid direct în sol, potrivit fluxdestiri.ro.
Această metodă a mai fost utilizată la realizarea altor stații de metrou din lume, însă niciodată în țara noastră deoarece era o soluție scumpă, iar comuniștii voiau ca totul să fie făcut cu minim de investiții. Și atunci de ce s-a mers pe această variantă?
Ei bine, motivul pentru care s-a ales înghețarea solului este unul logic. Stația de metrou Titan este localizată în cartierul Balta Albă, o zonă mlăștinoasă în care este foarte dificil să sapi tuneluri și să pui stâlpi de susținere, fiindcă totul se poate surpa într-o clipă. De aceea, arhitecții au luat decizia să înghețe pământul. În felul acesta muncitorii au avut timp să finalizeze tunelul și forma cilindrică a tavanului pentru a susține greutatea solului.
Stația de metrou a fost finalizată în 4 ani, fiind inaugurată în luna decembrie a anului 1981. Din păcate, de când a fost construită locația nu a fost deloc renovată, autoritățile române arătând un dezinteres total pentru această zonă.
Foto: Wikipedia.org