Valea Oltului, cel mai frumos și mai periculos drum din România
Puține locuri din țara noastră se pot mândri cu faptul că aproape toți românii au trecut prin regiunea respectivă. În funcție de zona din România în care stai, ajungi mai greu la mare sau la munte. Valea Oltului reprezintă o punte între Țara Românească și Transilvania. Locul în care zeci de companii de dezvoltare s-au chinuit, fără succes, să construiască o autostradă.
Valea Oltului, de la peisaje montane incredibile la frica șoferilor
Dacă întrebi un român care este locul iconic, frumos, dar și periculos în același timp, sigur va răspunde Valea Oltului. Un loc străjuit de peisaje montaje frumos colorate în toate cele 4 anotimpuri. Bogat în trasee montane, dar și diferite locuri de vizitat pentru toate gusturile. Valea Oltului este atât o destinație, cât și un loc de trecere spre lumea Transilvaniei.
Cu o istorie de peste 2.000 de ani, acest drum era unul dintre cele mai importante drumuri romane din Dacia, având atât scop militar, cât și pentru comerț. În prezent, drumul a rămas la fel de important, în care zilnic, cauciucurile de mașini acoperă asfaltul care reprezintă o punte între stâncile de munte și apa râului.
Drumul, construit de austrieci
Povestea drumului pe care-l știm astăzi începe însă câteva sute de ani mai târziu. În anul 1718, prin pacea de la Passarowitz, Imperiul Habsburgic preia în stăpânire Oltenia. Astfel, austriecii au simțit nevoia unei rute între Ardeal și Oltenia și au deschis pe Valea Oltului „un drum de 11 ore pentru trăsuri, stâncile fiind sfărâmate, rostogolite şi nivelate”.
Austriecii au construit cetăţi fortificate în zona Călimăneştiului și ziduri fortificate pentru ansambluri mănăstirești, așa cum sunt Mănăstirea Cozia sau Mănăstirea Stănișoara.
Deși este un loc fabulos, cei mai mulți turiști consideră Valea Oltului un chin nevoit prin care trebuie să treacă pentru a ajunge în Sibiu, Sighișoara ș.a. Drumurile nu sunt foarte calitative, benzile sunt înghesuite, șoferii nerăbdători și mulți, iar reparațiile tot mai dese. Foarte multe companii s-au înscris de-a lungul timpului să construiască o autostradă, iar până în prezent, România nu se bucură de un drum direct între Pitești și Sibiu.
Haideți să vedem totuși ce pot face turiștii în această regiune a țării:
- Mănăstirea Cozia. Ctitorită de Mircea cel Bătrân în perioada anilor 1300, aceasta se regăsește la 5 kilometri distanță de stațiunea Călimănești și la 20 kilometri de Râmnicu Vâlcea. Aflată pe malul drept al Oltului, pe lângă Mănăstirea Cozia trec zilnic mii de șoferi, unii care se opresc și alții care trec mai departe spre alte destinații;
- Schitul Ostrov. Lăcaș de cult ridicat de Neagoe Basarab în anii 1500, fiind un schit de călugărițe. Este situat pe o mică insulă înconjurată de apele Oltului;
- Cascada Lotrișor. Înainte de a părăsi Valea Oltului, poți da peste Cascada Lotrișor, parte a Parcului Național Cozia. Poate fi găsită cu ușurință și nu trebuie ratată;
- Dedulești. Poate cei mai cunoscuți și mâncați mici din România. Localitatea Dedulești se află pe harta națională dpdv al gastronomiei, pe aici oprindu-se zilnic mii de șoferi pentru a mânca mici proaspeți.
Când vom merge pe autostradă până la Sibiu?
Autostrăzile din România sunt un subiect sensibil pentru foarte mulți șoferi. Îndreptându-ne din București spre Sibiu, pe hartă drumul nu pare unul foarte lung. Din capitală până în Pitești avem autostradă, iar timpul pe drum se reduce substanțial. Imediat după începe drumul prin localități, prin Valea Oltului, iar răbdarea oamenilor este pusă la încercare.
De ani buni, statul și companiile private se chinuie să construiască o autostradă care să lege Pitești de Sibiu, iar finalul parte din ce în ce mai aproape. La ora actuală, autostrada este în construcție, mai multe sectoare fiind împărțite între mai mulți constructori.
Secțiunea 1: Sibiu – Boița, un drum de 13,17 kilometri s-a deschis în luna decembrie 2022;
Secțiunea 2: Boița – Cornetu, este cea mai dificilă parte de construit, iar constructorul încă se află în perioada de proiectare;
Secțiunea 3: Cornetu – Tigveni. Pe acest tronson constructorul se află în etapa de proiectare;
Secțiunea 4: Curtea de Argeș – Tigveni. Primele lucrări efective au început în 2023;
Secțiunea 5: Pitești – Curtea de Argeș. Cei 30 de kilometri între cele 2 localități au un procent de puțin peste 30% de realizare.
Foto: Depositphotos.com