Vrem autostrăzi ca afară, dar suntem pregătiți să le plătim? Cât trebuie să scoți din buzunar pentru un kilometru parcurs pe o autostradă din Italia?

de: Claudiu Petrișor
05 01. 2024
italy-highway-nadeau_yc5wfi
Italia

La data de 31 decembrie 2023, România avea 1.073 kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Ca o comparație, Italia, un stat dezvoltat puțin mai mare ca România ca suprafață avea pe 30 iulie 2022 7.016 km de autostradă. Totuși, ar fi pregătit șoferul român să scoată din buzunar bani grei pentru a folosi autostrăzile?

În Italia, condițiile de călătorie sunt excelente. Șoferii pot parcurge distanțe de sute de kilometri în doar câteva ore întrucât în Peninsulă sunt peste 7.000 de km de autostradă. Totuși, nimic nu este gratuit. Ba dimpotrivă.

„Nu este vorba despre destinație, ci despre călătoria în sine” (Ralph Waldo Emerson)

Taxele pe toate autostrăzile sunt în medie de 7 cenți pe kilometru (calcul din anul 2022). Numai autostrada A2 de la Salerno la Reggio di Calabria nu este supusă taxelor. În Sicilia, taxele de drum trebuie plătite doar pe autostrada A20 între Messina și Palermo și pe A18 din Messina către Catania.

Torino-Veneția versus București-Iași

Cu alte cuvinte, pentru un drum de 400 de km, de la Torino la Veneția, un șofer trebuie să scoată din buzunar 28 de euro. Nu întâmplător redactorii shtiu.ro au ales aceste două orașe. Dacă am avea autostradă de la București la Iași, un conducător auto ar trebui să plătească încă 30 de euro (150 de RON) pe lângă combustibil. Totuși, un astfel de traseu ar fi parcurs în 3 ore și nu în 6.

Italia, locul al 2-lea în topul celor mai scumpe autostrăzi din Europa

Țările din Europa de Vest, precum Elveția, Germania, Franța și Italia, sunt recunoscute pentru autostrăzi bine dezvoltate, dar costurile exacte pot varia în funcție de proiect. Cea mai scumpă autostradă de pe „Bătrânul Continent” leagă Paris de Marsillia și costă 58 de euro. Urmează autostrada care leagă Milano de Napoli și costă 56 de euro. Podiumul este completat de o autostradă din Norvegia, Bodo-Oslo unde șoferii trebuie să scoată din buzunar mai bine de 50 de euro, notează siteul northgatevehiclehire.co.uk.

Vignieta este taxa de drumuri în România

Deși nu plătesc taxe suplimentare pentru autostrăzi, șoferii din România achită anual vignieta. Cu toate că infrastructura este construită cu banii contribuabililor, anual, milioane de români trebuie să plătească și taxele de drum.

În cazul în care nu se plătește rovigneta (aproximativ 30 de euro pe an), șoferii riscă amendă din partea autorităților. Excepție de la această regulă fac mașinile care au numere roșii (sunt înmatriculate temporar). Chiar dacă banii pentru construcția șoselelor și autostrăzilor (mai puțin la noi) au fost alocați din bugetul național, șoferii trebuie să achite periodic taxele la stat. Acest lucru se datorează faptului că drumurile trebuie întreținute cu lucrări de mentenanță, dar și pentru că bugetul pentru infrastructură trebuie să aibă o rezervă de finanțe. Vigneta poate fi cumpărată de la orice subunitate a CNAIR prin rețelele de benzinării din țară. Taxele de drum pot fi plătite chiar și online sau prin SMS.

Care este cea mai veche autostradă din România?

Cea mai veche autostradă din România a fost construită la ordinul lui Nicolae Ceaușescu. Construcția autostrăzii București-Pitești a durat 5 ani, între 1967 şi 1972, și a avut o lungime de 96 de km. Inițial, aceasta a fost proiectată pentru a se circula pe ea cu viteza maximă de 140 de km pe oră. În anul 2000 șoseaua a fost refăcută, iar între anii 2007 și 2019 au fost adăugate noi segmente.